مقایسه کیا سول با سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر

به گزارش شهر ورزش، در همان ابتدای ورود کیا سول به ایران، قرار گرفتنش در کلاس خودروهای مینی کراس اوور و با وجود تولید و عرضه محصولات زیادی در این کلاس و ورود برخی از آن ها به بازار خودروی ایران، نشان از رقابتی سخت و نفس گیر برای این خودروی کره ای داشت. ولی دیری نپایید که با بازاریابی نامناسب، قیمت گذاری نامطلوب و عدم جذابیت ظاهری این خودرو و عدم تطبیق آن با سلیقه مشتریان ایرانی، این رقابت خیلی زود به نفع رقیبان این خودرو سرانجام یافت.

مقایسه کیا سول با سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر

با درنظر گرفتن این نکته که سول خودروی پُرفروشی در بازارهای جهانی است و نسل های نو آن همچنان با استقبال مشتریان بسیاری از کشورها روبرو هستند، باید بررسی کرد که این کراس اوور کوچک حائز چه ویژگی های مثبتی است که منجر به پیروزیت آن در بازارهای بین المللی شده است. شاید پاسخ این پرسش را بتوان در مقایسه کیا سول با رقبایش یعنی سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر یافت.

مقایسه کیا سول با سانگ یانگ تیوولی

شرکت خودروسازی سانگ یانگ قدمتی برابر با تاریخ صنعت خودروسازی کره جنوبی دارد و همچون کیا موتورز از دیرباز به فعالیت در این صنعت مشغول است. یکی از محصولات این شرکت سانگ یانگ تیوولی نام دارد که مانند کیا سول در کلاس مینی کراس اوور قرار می گیرد و ابعاد تقریباً مشابه ای با سول دارد. این خودرو در سال 1394 از سوی شرکت رامک خودرو در ایران عرضه شد.

تیوولی یک خودروی شهری با قابلیت استفاده خارج از شهری با طراحی زیبا و امکانات مناسب است که خلاف کیا سول مشکل جلب نظر و نوع سلیقه مشتریان را ندارد و از ظاهری متعارف برخوردار است.

با نگاهی به اعداد مرتبط با پیشرانه و توان حرکتی و قدرت این خودرو درمی یابیم که این دو کره ای اطلاعات فنی بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند؛ پیشرانه تیوولی با ظرفیت 1597 سی سی 16 سوپاپ 4 سیلندر که توان تولید 128 اسب بخار قدرت و گشتاوری برابر با 160 نیوتن متر دارد. میزان مصرف سوخت آن 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی است و با مصرف 7.3 لیتری سول برابری می کند.

همچنین، با مقایسه کیا سول با تیوولی متوجه می شویم که شتاب صفر تا 100 کیلومتر تیوولی با وزن در حدود 1270 کیلوگرم در حدود 10.5 ثانیه است و اختلاف خیلی ناچیزی با شتاب 11 ـ 12 ثانیه ای سول دارد. اما از لحاظ زیست محیطی اوضاع محصول سانگ یانگ با برخورداری از استاندارد آلایندگی یورو 6 خیلی بهتر از محصول کیاست که دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است و میزان تولید گاز مضر دی اکسید کربن موتور آن 168 گرم در هر کیلومتر است.

خیلی ها از سواری خشک و نه چندان باکیفیت تیوولی شکایت دارند، اما این موضوع درباره کیا سول صدق نمی کند، البته در مورد معضل نامناسب بودن سیستم تعلیق، هر دو خودرو مشترک هستند. کیفیت متریال به کاررفته در تیوولی به مراتب از سطح پایین تری برخوردار است و انتظارات را برآورده نمی کند. ضعف کمبود فضای صندوق عقب و ایجاد مشکل هنگام مسافرت های طولانی مدت را باید به معایب تیوولی افزود.

گفتنی است که در برنامه ارزیابی که از طریق مؤسسه MOLI صورت گرفت، سانگ یانگ تیوولی با کسب امتیاز 91.9 از صد امتیاز ممکن، در بالاترین سطح از این تست قرار گرفت. البته کیا سول نیز در بحث ایمنی از آزمایش های مؤسسات معتبر سربلند بیرون آمده است.

همچنین، گفتنی است که تیوولی در سال 2015 ـ 2016 کاندیدای خودروی برتر اروپا و برنده جایزه رجحانن طراحی ارگونومی جایگاه خودرو در وطنش شده است.

به طورکلی، متناسب با بازار خریدوفروش پُررونق تر تیوولی که متأثر از وجود تعداد بیش تر این خودرو در بازار ایران است و دسترسی آسان تر به قطعات و لوازم یدکی، خرید این محصول سانگ یانگ عقلانی تر از خرید کیا سول به نظر می رسد، هرچند در مواردی کیا سول پیروز تر و سرتر باشد.

مقایسه کیا سول با رنو کپچر

حال نوبت به مقایسه کیا سول با رنو کپچر فرانسوری است! رنو کپچر که یک شاسی بلند شهری ـ یا به بیان دیگر یک مینی کراس اوور ـ است، از پیشرانه 1200 سی سی همراه با توربو شارژر استفاده می کند؛ این پیشرانه ، 4 سیلندر خطی و دارای 16 سوپاپ است، و توان خروجی حداکثری 120 اسب بخار و گشتاور 190 نیوتن متر را تولید می کند.

حداکثر سرعت کپچر 192 کیلومتر بر ساعت است و به سرعتی نزدیک به 20 کیلومتر بیش تر از کیا سول می رسد. مصرف سوخت این فرانسوی توانمند، برابر با 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است و با 1.4 لیتر کاهش سوخت نسبت به سول، از این نظر نیز رجحان با کپچری است. البته درمقابلِ شش کیسه هوای سول، کپچرهای ارائه شده در ایران فقط صاحب چهار کیسه هوا هستند.

احتمالاً پس از تجربه نشستن پشت فرمان هر دو کراس اوور کوچک، خواهید گفت که کپچر از فرمان پذیری و سیستم تعلیق به مراتب بهتری نسبت به کیا سول برخوردار است و به خوبی ارتعاش های حاصل از ناهمواری های جاده را جذب می کند.

همچنین شاید افراد بیش تری در کشور ما بتوانند با طراحی بدنه و ظاهر این خودروی فرانسوی کنار بیایند. شاید تولید و عرضه این خودروی اروپایی در سال 2013 و چهار سال پس از ارائه کیا سول، دلیل این رجحان های رنو کپچر باشد.

به هرترتیب، عرضه محدود کیا سول در ایران و مسائل ناشی از آن، هر انسان عاقلی را از خرید آن منصرف و شاید در میان رقبای متعدد، به خرید رنو کپچر متمایل کند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه رنو کپچر با خودروهای مشابه خود را نیز مطالعه کنید.

امیدواریم که این مقایسه کیا سول با خودروها هم رده خودش توانسته باشد اطلاعات مفیدی از این خودرو و ارزش خرید آن در اختیاتان قرار داده باشد.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 786

به "مقایسه کیا سول با سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه کیا سول با سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید