کشف آثار سکونت چندین هزار ساله در ارتفاعات ماسوله

به گزارش شهر ورزش، سرپرست پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ماسوله گفت: در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله یک بررسی مقدماتی امکان سنجی باستان شناسی در اطراف ماسوله اجرا شده که نتایج آن پیشینه حضور انسان در منطقه را حداقل تا چهار هزار سال پیش به عقب برده است.

کشف آثار سکونت چندین هزار ساله در ارتفاعات ماسوله

میراث آریا: محمد سنایی روز جمعه دوم مهرماه 1400 گفت: در این بررسی که با حضور باستان شناسانی از موزه ملی ایران، پایگاه ملی پژوهشی میراث فرهنگی ماسوله و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان انجام شده، شواهد تازهی از فرهنگ های اواخر پیش از تاریخی، تاریخی و دوره های اسلامی در ارتفاعات کوهستانی بالای 2500 متری ماسوله کشف شده است.

سرپرست پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ماسوله اضافه کرد: براساس نظر باستان شناسان یافته های تازه نشان می دهد که انسان حداقل از اواخر دوره مفرغ از این منطقه ها مرتفع به طور فصلی استفاده می کرده و شواهد دوره های آهن یک و آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی هم حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در چهار هزار سال گذشته را دارد.

سنایی شرح داد: انجام یک برنامه بررسی فشرده و گسترده باستان شناسی در حریم منظری ماسوله می تواند در تکمیل و تقویت پرونده ثبت جهانی ماسوله بسیار موثر باشد.

او بیان نمود: این یافته های تازه می تواند ما را در تکمیل اطلس باستان شناسی غرب گیلان خصوصا در منطقه ها مرتفع البرز یاری کند و کشف آثار سکونت در چنین ارتفاعات بالایی جنبه تازهی از انطباق جوامع انسانی در دوره های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در منطقه ها کوهستانی گیلان را به نمایش می گذارد.

فریدون بیگلری متخصص پارینه سنگی از موزه ملی ایران در ادامه گفت: با توجه به مشاهدات تیم در این بررسی، امکان سنجی و کشف چند دست تراش سنگی احتمال وجود آثار قدیمی تر در منطقه بسیار قوی است و در صورت انجام بررسی پیمایشی و فشرده می توان انتظار داشت شواهد مطمئنی از حضور انسان های دوران پارینه سنگی هم در منطقه یافت شود.

او اضافه کرد: شواهد یافت شده در دیگر نقاط گیلان مثل غار دربند رشی نشان می دهد که نیمه غربی البرز حداقل از اواخر پارینه سنگی قدیم مورد سکونت گروه های شکارورز- گردآور پارینه سنگی بوده که با توجه به کشفیات غار یرشلمان و یک مکان دیگر در دوره پارینه سنگی میانی هم ادامه پیدا کرده است. لذا با توجه به وجود غارهای متعدد و منابع سنگ قابل استفاده برای ساخت ابزار در اطراف ماسوله انتظار داریم بزودی شواهد قاطعی از این دوران در اطراف ماسوله یافت شود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 489

به "کشف آثار سکونت چندین هزار ساله در ارتفاعات ماسوله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثار سکونت چندین هزار ساله در ارتفاعات ماسوله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید