گلکسی واچ 5 پرو در برابر واچ 4 کلاسیک؛ سخت افزار بهتر یا قاب چرخشی؟

به گزارش شهر ورزش، با رونمایی رسمی گلکسی واچ 5 پرو تصمیم گرفتیم به مقایسه آن با نسل گذشته یعنی گلکسی واچ 4 کلاسیک بپردازیم تا ببینیم کدام یک ارزش بیشتری دارد.

گلکسی واچ 5 پرو در برابر واچ 4 کلاسیک؛ سخت افزار بهتر یا قاب چرخشی؟

سامسونگ سه روز پیش از ساعت های هوشمند سری گلکسی واچ 5 در دو مدل استاندارد و پرو رونمایی کرد. مدل استاندارد جانشین گلکسی واچ 4 و مدل پرو هم جانشین واچ 4 کلاسیک شد تا بدین ترتیب علاقه مندان به مدل کلاسیک هم بتوانند جایگزینی برای خرید داشته باشند. البته که سال جاری شرایط اندکی فرق دارد و شاید کاربران گلکسی واچ 4 اصلا به خرید مدل تازه ترغیب نشوند.

چند هفته پیش مطلبی منتشر شد مبنی بر اینکه سامسونگ به وفادارترین مشتریان خود اهمیتی نمی دهد. این دقیقا یکی از همین موارد است. در رابطه با قاب چرخشی فیزیکی گلکسی واچ 4 صحبت می کنیم که اگر به دنیای گجت های پوشیدنی خصوصا ساعت هوشمند علاقه داشته باشید، می دانید تجربه کار کردن با آن چقدر لذت بخش است. تقریبا می توانیم بگوییم هیچ یک از کاربران گلکسی واچ 4 کلاسیک از وجود این قاب چرخشی ناراحت نبودند که هیچ اتفاقا به خاطر همان قاب چرخشی بود که به خرید این ساعت ترغیب شدند. اما سامسونگ بدون هیچ دلیلی تصمیم گرفت آن را در واچ 5 پرو حذف کند تا کاربران به شدت از این بابت ناراحت شوند.

البته با بدنه ای از جنس تیتانیوم و قاب چرخشی دیجیتالی، سامسونگ کوشش کرد تا اندکی دل کاربرانش را بدست بیاورد ولی نمی دانیم آیا در نهایت پیروز می گردد یا خیر. به همین دلیل تصمیم گرفتیم روی کاغذ، مقایسه گلکسی واچ 5 پرو با واچ 4 کلاسیک را داشته باشیم تا ببینیم این دو محصول قبل از اینکه اصلا مدل تازه به مرحله عمل برسد، تفاوتی با هم دارند یا خیر.

مقایسه گلکسی واچ 5 پرو با گلکسی واچ 4 کلاسیک

طراحی و کیفیت ساخت

واضح ترین تفاوت بین گلکسی واچ 4 کلاسیک و واچ 5 پرو، شکل ظاهری آن هاست. دقیقا همان قاب چرخشی فیزیکی باعث شده مدل قدیمی تر کاملا قابل تشخیص با مدل تازه باشد. اکنون واچ 5 پرو یک نمایشگر ثابت دارد و کاربر هم برای گشت و گذار در منوی رابط کاربری باید به لمس صفحه متوسل گردد. ولی در واچ 4 کلاسیک، گشت و گذار در منوی رابط به وسیله چرخاندن قاب چرخشی فیزیکی و بدون احتیاج به لمس نمایشگر صورت می گرفت. بعلاوه گلکسی واچ 4 کلاسیک حدودا 6 گرم هم سنگین تر از واچ 5 پرو است.

از طرفی دیگر، گلکسی واچ 5 پرو کیفیت ساخت بهتری دارد. کیس تیتانیومی این ساعت آن را در برابر خط و خش و ضربه مقاوم تر از واچ 4 کلاسیک می نماید و علاوه بر آن، به لطف شیشه محافظ از جنس یاقوت کبود، مقاومت نمایشگر آن هم 60٪ بیشتر از نمایشگر واچ 4 کلاسیکی شده که از گوریلاگلس DX به عنوان شیشه محافظ بهره می برد. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که گلکسی واچ 4 کلاسیک خودش در یک مدل با بدنه ای تیتانیومی راهی بازار شده که قیمت بالاتری از مدل های معمولی دارد اما واچ 5 پرو در تمامی مدل هایش از همین فلز بهره می برد. یکی دیگر از فزونی های واچ 5 پرو، استفاده آن از بند تازه D-Buckle به جای بند اسپرت است که همین موضوع، تنظیم آن را بسیار راحت تر می نماید.

سخت افزار و قابلیت ها

از لحاظ سخت افزاری، گلکسی واچ 5 پرو یکی دو مورد فزونی فاحش دارد که باید به آن ها اشاره کنیم. البته همین اول کار باید بگوییم تراشه اصلا در این دسته قرار نمی گیرد چون هر دو ساعت از اگزینوس W920 با لیتوگرافی 5 نانومتری به عنوان قلب تپنده بهره می برند. این عدم ارتقا اصلا مشکل خاصی به حساب نمی آید چون این تراشه به مقدار کافی قدرتمند هست که احتیاج کاربران را به سریع ترین شکل ممکن رفع کند. حافظه رم و حافظه داخلی هم به نسبت قبل تغییری نداشته اند و همچنان روی 1.5 و 16 گیگابایت مانده اند که فراتر از کافی است.

یک بخش که واچ 5 پرو ارتقای بسیار زیادی داشته، باتری است. باتری این محصول از 361 میلی آمپر ساعت در واچ 4 کلاسیک که به سختی 1 روز کاربران را همراهی می کرد، به 590 میلی آمپر ساعت ارتقا پیدا نموده که به گفته سامسونگ می تواند با یک بار شارژ، تا 80 ساعت در صورت استفاده معمولی کاربران را همراهی کند که این واقعا عالی است. بعلاوه شارژر این محصول هم سرعتی دو برابر سرعت شارژر نسل قبل دارد که همین موضوع، فرایند شارژ شدن دستگاه را هم سریع تر می نماید (از 5 به 10 وات).

هم گلکسی واچ 4 کلاسیک و هم واچ 5 پرو از سیستم عامل One UI 4.5 بهره می برند اما فقط مدل تازه است که از آخرین نسخه فریم ور بهره می برد و یک سال هم آپدیت بیشتری از واچ 4 دریافت می نماید. از لحاظ قابلیت های نرم افزاری هم به لطف اضافه شدن سنسور دماسنج تازه، سنسور پایش خواب قدرتمندتر و پشتیبانی از یک سری قابلیت اختصاصی برای فعالیت های خارج از خانه، مدل تازه فزونی نسبی در مقایسه با قبل دارد.

مقایسه گلکسی واچ 5 پرو با واچ 4 کلاسیک؛ نتیجه

به صورت کلی واچ 5 پرو یک سری ارتقا در مقایسه با نسل قبل داشته اما نمی توان گفت که به شکل محسوسی از واچ 4 کلاسیک بهتر است. با این حال اگر کسی قرار باشد بین این دو محصول بماند، قطعا به خاطر باتری واچ 5 پرو و قاب چرخشی فیزیکی واچ 4 کلاسیک است. در غیر این صورت تفاوت خاصی بین آن ها وجود ندارد. البته واچ 5 پرو قرار است با قیمت 450 دلار در مدل بلوتوثی و 500 دلار در مدل LTE راهی بازار گردد که همین موضوع باعث می گردد این محصول به شکل محسوسی گران تر از نسل قبل باشد. اما با این حال نتیجه گیری ما از مقایسه آن ها این است که واچ 5 پرو برای کسانی که طول عمر باتری بیشتر و سنسورهای نسبتا دقیق تری می خواهند ارزش خرید بیشتری دارد و واچ 4 کلاسیک هم برای کسانی که می خواهند تجربه لذت بخش تری از کار با ساعت هوشمند خود به لطف قاب چرخشی فیزیکی داشته باشند. شما می توانید برای مقایسه بهتر این دو محصول، جدول زیر را هم مشاهده کنید.

نام ساعتگلکسی واچ 5 پروگلکسی واچ 4 کلاسیک
نوعگجت پوشیدنیگجت پوشیدنی
رنگ بندیمشکی تیتانیومی، خاکستری تیتانیومینقره ای، مشکی
تاریخ رونمایی/عرضهآگوست 2022آگوست 2021
ابعاد10.5 × 45.5 × 45.5 میلی متر11 × 45.5 × 45.5 میلی متر
وزن46.5 گرم52 گرم
استاندارد ضد آب5ATM - استاندارد IP68 و استاندارد نظامی MIL-STD-810G آمریکا5ATM - استاندارد IP68 و استاندارد نظامی MIL-STD-810G آمریکا
سیستم عاملWear OSWear OS
نسخه سیستم عاملWatch 4.5Watch 3.0
شبکه4G4G
نمایشگردایره ای شکل از نوع Super AMOLEDدایره ای شکل از نوع Super AMOLED
مقدار نمایشگر1.36 اینچ / 34.5 میلی متر1.36 اینچ / 34.5 میلی متر
وضوح تصویر و چگالی پیکسلی 450 × 450 پیکسل / 330 پیکسل بر هر اینچ450 × 450 پیکسل / 330 پیکسل بر هر اینچ

منبع: SamMobile

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 801

به "گلکسی واچ 5 پرو در برابر واچ 4 کلاسیک؛ سخت افزار بهتر یا قاب چرخشی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی واچ 5 پرو در برابر واچ 4 کلاسیک؛ سخت افزار بهتر یا قاب چرخشی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید