10 نشانه بیماری های کلیوی

به گزارش شهر ورزش، از جمله عواملی که باعث بروز بیماری های کلیوی می شوند، می توان به فشارخون بالا، دیابت، سابقه خانوادگی بیماری کلیوی و سن بالای 60 سال اشاره نمود.

10 نشانه بیماری های کلیوی

اگرچه تنها راه برای اطمینان از وجود بیماری های کلیوی، انجام آزمایش است؛ اما این بیماری ها یک سری نشانه فیزیکی نیز دارند. گاهی اوقات افراد این نشانه ها را به بیماری های دیگری نسبت می دهند؛ زیرا در افرادی که دچار بیماری های کلیوی هستند، تا زمانی که بیماری به مراحل شدید برسد، نشانه ها بروز نمی نمایند.

در ادامه به 10 نشانه رایج اشاره می کنیم که نشان می دهند دچار بیماری های کلیوی هستید.

1. زیاد خسته می شوید، کمتر انرژی دارید و نمی توانید تمرکز کنید. عملکرد بسیار ضعیف کلیه ها ممکن است باعث فراوری مواد سمی و ناخالصی هایی در خون گردد. این امر باعث می گردد احساس خستگی و ضعف داشته باشید و تمرکز برایتان سخت باشد. یکی دیگر از نشانه های بیماری های کلیوی، کم خونی است که باعث ایجاد خستگی و ضعف می گردد.

2. نمی توانید به راحتی بخوابید. زمانی که کلیه ها خون را به خوبی فیلتر ننمایند، مواد سمی در خون باقی می مانند و به وسیله ادرار از بدن خارج نمی شوند. این امر باعث می گردد که فرآیند خواب سخت گردد. بعلاوه بین بیماری چاقی مفرط و بیماری های کلیوی مزمن ارتباط مستقیم وجود دارد. بعلاوه آپنه خواب در میان افرادی که دچار بیماری های کلیوی مزمن هستند، شایع است.

3. پوستتان خشک بوده و به شدت می خارد. کلیه های سالم، کارهای مهم زیادی انجام می دهند. این اندام داخلی بدن مایعات اضافی و به جای مانده را از بدن خارج می نماید، به فراوری سلول های قرمز خون یاری می نماید، استخوان ها را قوی نگه می دارد و برای حفظ مقدار مناسبی از مواد معدنی در خون کوشش می نماید. پوست خشکی که می خارد، می تواند نشانه ای از کمبود مواد معدنی و بیماری استخوانی باشد که معمولاً با بیماری های کلیوی پیشرفته همراه هستند. زمانی که کلیه ها نتوانند تعادل مواد معدنی و مغذی را در خون حفظ نمایند، این مسائل بروز می نماید.

4. بیشتر به خالی کردن مثانه احتیاج دارید. اگر دچار تکرر ادرار هستید، به ویژه در شب ها، ممکن است نشانه بیماری های کلیوی باشد. زمانی که فیلترهای کلیه دچار آسیب بشوند، ممکن است باعث افزایش احتیاج به خالی کردن مثانه گردد. بعلاوه تکرر ادرار می تواند نشانه عفونت ادراری یا بزرگ شدن پروستات در مردان باشد.

5. در ادرار خود خون می بینید. کلیه های سالم معمولاً زمانی که به جای مانده های خون را فیلتر می نمایند تا ادرار فراوری نمایند، سلول های خونی را در بدن نگه می دارند. با این حال، زمانی که کلیه ها آسیب دیده باشند، سلول های خونی کم کم وارد ادرار می شوند. مشاهده این سلول های خونی در ادرار علاوه بر بیماری های کلیوی، ممکن است نشانه وجود تومور، سنگ کلیه یا عفونت نیز محسوب گردد.

6. ادرارتان کف آلود است. وجود حباب های زیاد در ادرار، به ویژه حباب هایی که به چند بار شستشو احتیاج دارند، نشان دهنده وجود پروتئین در ادرار است. این کف ممکن است شبیه کفی باشد که به هنگام هم زدن تخم مرغ به وجود می آید؛ زیرا پروتئینی که در ادرار مشاهده می گردد، آلبومین نام دارد و همان پروتئینی است که در تخم مرغ وجود دارد.

7. دور چشم هایتان همیشه پف نموده است. وجود پروتئین در ادرار، نشانه اولیه آسیب به فیلترهای کلیوی است که باعث می گردد پروتئین به ادرار راه یابد. پف کردگی دور چشم ها ممکن است به این علت باشد که کلیه ها، مقدار زیادی پروتئین وارد ادرار می نمایند و پروتئین را در بدن نگه نمی دارند.

8. قوزک پا و پاهایتان ورم نموده است. عملکرد ضعیف کلیه ها باعث حفظ سدیم در بدن شده و منجر به ایجاد تورم در پاها و قوزک پاها می گردد. بعلاوه وجود ورم در پاها می تواند نشانه بیماری های قلبی، کبدی و مسائل جدی در رگ های پاها باشد.

9. کم اشتها هستید. این نشانه، بسیار کلی است؛ اما وجود مواد سمی که در اثر عدم عملکرد مناسب کلیه ها در بدن انباشته می شوند، ممکن است یکی از علل کم اشتهایی باشد.

10. ماهیچه هایتان می گیرند. عدم تعادل الکترولیت ها و انقباض ماهیچه ها ممکن است در اثر عملکرد ضعیف کلیه ها به وجود آید. به عنوان مثال، سطح پایین کلسیم و کنترل ضعیف فسفر می تواند منجر به انقباضات ماهیچه ای گردد.

به یاد داشته باشید تمام نشانه های فیزیکی شرایط خود را با پزشکتان در میان بگذارید. سپس از پزشک بخواهید آزمایش های ادرار و خون برایتان تجویز کند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 795

به "10 نشانه بیماری های کلیوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نشانه بیماری های کلیوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید