بحران جدی آبی ایران در سال های آینده

به گزارش شهر ورزش، خبرنگاران : تنش آبی در آینده ایران را فرا می گیرد.

بحران جدی آبی ایران در سال های آینده

تنش آبی را باید جدی گرفت.

به گزارش خبرنگاران، تا سال 2040 ایران جزو پرتنش ترین منطقه ها جهان با تنش آبی بالای 80 درصد خواهد بود.

آنالیز تجربیات داخلی و خارجی عبور از بحران آب نشان می دهد گذار به یک تعادل بهتر آبی، نیازمند اصلاح جدی بخش های صنعت، کشاورزی و محیط زیست در دو سطح ملی و محلی است. تاخیر در حل بسیاری از مسائل آزاردهنده، صبر طبقات حاشیه ای در جوامع محلی اطراف رودهای استان خوزستان را از بین برده و کاهش شدید دسترسی به آب روی کشاورزی و دامداری در خوزستان تاثیر گذاشته است.

موردی که در شرایط کاهش اعتماد بین سیاستگذار و جامعه محلی، اثر کم آبی به پیکره رفاه شهفرایندان را شدت داده است. بعضی کارشناسان در گفت وگو با جهانی اقتصاد تاکید می نمایند که رویه های فعلی تنها مسائل کم آبی را حاد می سازد. در عین حال، اینکه سیاستگذار کماکان تمایلی به شنیدن استدلال ضرردیدگان از کاهش مصرف آب ندارد و قصد نموده با تخصیص بودجه یا رهاسازی آب سد، راستا فعلی را ادامه دهد، دونشانه عدم حل واقعی مساله است.

به زبان ساده، حل مساله آب در ایران نیازمند تحقق سه موضوع است. نخست اینکه بپذیریم در مصرف آب اسراف نموده ایم و برای اصلاح این رویکرد، تلاشی جدی رقم بزنیم. دوم اینکه نظام حقوقی فراگیری برای آب تدارک ببینیم که امکان دست درازی به منابع ذی نفعان و محیط زیست را کم کند. سومین مورد نیز این است مردم و تشکل های مدنی و محلی را در فرایند اصلاحات سهیم کنیم.

منبع: رکنا
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 596

به "بحران جدی آبی ایران در سال های آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران جدی آبی ایران در سال های آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید