راه نشت داده های اطلاعاتی مسدود شد ، تامین امنیت اطلاعات کسب وکار با زنجیره بلوکی

به گزارش شهر ورزش، سرمایه گذاری بر روی زنجیره بلوکی به عنوان ابزاری برای کاهش ناکارآمدی های صنعتی افزایش یافته است، ابزاری برای ارتقای بهره وری و کاهش هزینه ها.

راه نشت داده های اطلاعاتی مسدود شد ، تامین امنیت اطلاعات کسب وکار با زنجیره بلوکی

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور؛ اشتراک گذاری داده ها الزامی است که وابستگی کاملی با فعالیت های مالی این روز ها دارد. یعنی اگر می خواهیم کسب وکاری پیروز داشته باشیم باید از این جهت گذر کنیم. اما این کار، روزنه هایی برای نشت اطلاعات و داده های سازمانی و صنعتی ایجاد می کند که هزینه های مادی و معنوی زیادی برای صاحبان کسب وکار و صنایع به همراه دارد.

تامین امنیت داده های کسب وکار به صورت شخصی و با کمک سامانه های طراحی شده یکی از روش های انتخابی برای صاحبان مشاغل و صنایع است؛ اما ایجاد یک ساختار داده ای با قابلیت توافق جمعی در هنگام به اشتراک گذاری داده ها گزینه دیگری است که امنیت را در سطح بالاتری و در یک همکاری توافق شده به مشاغل هدیه می دهد.

زنجیره بلوکی ابزاری است که از آن سخن می گوییم. ساختاری که آن را امن ترین الگوی پایگاه داده می دانند و فضایی برای اشتراک گذاری داده ها ایجاد می کند که صنایع، کسب وکار ها و افراد حقیقی و حقوقی با خیالی امن به این بستر رجوع کنند و حتی تراکنش های مالی خود را هم با کمترین عوارض و لو رفتن داده ها انجام دهند.

کار دیگر بلاکچین یا همان زنجیره بلوکی، افزایش بهره وری صنایع است این سیستم طراحی شده است تا ناکارآمدی های صنایع را به حداقل برساند. کاری که به افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و افزایش امنیت و سرعت منجر می شود. موضوعاتی که شاید مهم ترین اهداف این روز های هر کسب وکار و صنعتی باشد.

نخستین بار سال 1991 بود که مفهوم زنجیره بلوکی توصیف و به فرهنگ لغات اضافه شد. یعنی 29 سال پیش. اما سال 2008 بود که گروهی با نام ساتوشی ناکاموتو اولین زنجیره بلوکی را ارائه کردند و بعد از این تاریخ بود که فرایند استفاده و سرمایه گذاری بر روی این مفهوم فناورانه فرایندی صعودی به خود گرفت.

تراکنش های بیت کوین، پول دیجیتال، قرارداد های هوشمند، اوراق بهادار، ثبت و نگه داری سوابق، اینترنت اشیا، بیمه، بانکداری، بورس، پزشکی، تحقیقات و ... را مهم ترین کاربرد های این مفهوم دیجیتالی عنوان می کنند. این ابزار هوشمند کاربرد های زیادی در حوزه مالی و غیرمالی دارد و هر روز استفاده از آن در جهان و افزایش می یابد.

انقلابی در جهانی مجازی

پیش از استفاده از زنجیره بلوکی، همه رایانه ها به گره های وصل هستند که اطلاعات را توزیع می کند، اما با آمدن این سیستم نوین، با کمک فناوری هایی، چون رمزنگاری و فشرده سازی پیشرفته داده ها همه رایانه ها این اطلاعات را ذخیره و در شبکه توزیع می کنند این در حالی اتفاق می افتد که این رایانه ها همه به هم متصلند و به نوعی گره محسوب می شوند. به زبان ساده تر در زنجیره بلوکی، داده ها غیرمتمرکز است و همین موضوع اعتماد ها به آن را افزایش می دهد.

اما اهمیت این فناوری کجاست؟ چرا کشور ها و صنایع سرمایه گذاری بر روی آن را اینقدر جدی گرفته اند و استفاده از زنجیره بلوکی تا این حد گسترش یافته است؟ جواب آن را باید در سبک زندگی نوین بشر پیدا کرد. زندگی در عصر دیجیتال که حتی پول واقعی هم جای خود را به پول دیجیتال داده است. آمار ها گواهی می دهد که بیش از 92 درصد پول موجود در جهان، دیجیتالی است. این حجم از پول تولید شده توسط بانک های خصوصی و مالی نیازمند بستری امن برای تراکنش هستند.

تراکنش هایی اینترنتی که با استفاده از داده های اطلاعاتی میسر شده است و با کمک زنجیره بلوکی امنیت آن ها تامین می شود. زندگی مدرن امروزی بشر را ناخواسته وارد مفاهیم پیچیده و سختی کرده است که لازمه ادامه حیاتش است. اگر کسی در عصر دیجیتال قصد ماندگاری و اثبات توانمندی هایش دارد باید به این مفاهیم اعتماد کند و استفاده از آن ها را ضروری بداند. در غیر این صورت، نشست داده های اطلاعاتی، کسب وکار ها و صنایع را زمین می زند و به آن ها اجازه فعالیتی ایمن و مطمئن نمی دهد.

تکمیل حلقه های زنجیره بلوکی در کشور

ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله نهاد هایی است که در تلاش برای تکمیل زنجیره بلوکی در کشور است. این تلاش هم با شناسایی اجزای زیست بوم فناوری و نوآوری این حوزه انجام می شود. این ستاد توسعه فناوری بلاکچین یا زنجیره بلوکی را یکی از اولویت های فناوری محور و آینده محور خود قرار داده است. اولویتی که با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان ها و خلاقان محقق می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 83

به "راه نشت داده های اطلاعاتی مسدود شد ، تامین امنیت اطلاعات کسب وکار با زنجیره بلوکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه نشت داده های اطلاعاتی مسدود شد ، تامین امنیت اطلاعات کسب وکار با زنجیره بلوکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید