دلیل بوی بد دهان چیست؟

به گزارش شهر ورزش، یکی از معضلات بهداشت و سلامت که معمولاً در بزرگ سالی افراد به آن مبتلا می شوند، بوی بد دهان است. حفظ سلامت دهان و لثه یکی از مهم ترین ارکان برای حفظ سلامت عمومی بدن است. تنها راه ورود مواد غذایی به بدن، دهان است. ارتباط مستقیمی بین سلامت و بهداشت دهان با سیستم بدن وجود دارد. عملکرد ضعیف دستگاه های داخلی بدن روی سلامت دهان اثرگذار است. بدبو بودن دهان در بیشتر افراد به علت بیماری های دهان است اما در بعضی افراد ممکن است به دلایل دیگر نیز باشد.

دلیل بوی بد دهان چیست؟

علائم بوی بد دهان

حتماً شما هم با افرادی برخورد نموده اید که هنگام صحبت کردن با آن ها به دلیل بدبو بودن دهانشان آزرده شده اید. حتی ممکن است بعضی از افراد به مستقیم یا غیرمستقیم به شما گفته اند که دهانتان بوی بدی می دهد. در این مواد افراد به شدن از دیگران دور شده و خجالت می کشند. آیا شما علل بوی بد دهان را می دانید؟ در ادامۀ این آنالیز تخصصی با ما همراه باشید تا به دلایل این موضوع بپردازیم تا راحت تر بتوانید آن را برطرف کنید.

علل بوی بد دهان چیست؟

مهم ترین علل بوی بد دهان علاوه بر مسائل مربوط به دهان و دندان به دلایل مهم دیگری نیز مربوط است. حدود 85 درصد از مواردی که باعث بدبو شدن دهان می گردد مربوط به عدم رعایت صحیح و روزانۀ بهداشت دندان است. اما علاوه بر مسائل دهان و دندان ایجاد عفونت های دهانی و ایجاد پوسیدگی های دهانی، مصرف بعضی از مواد غذایی خاص و یا بودار و عدم سلامت سیستم داخلی و عمومی باعث ایجاد بوی بد در دهان می گردد.

بیش از 80 درصد از افراد مبتلابه بیماری بوی بد دهان باید دلیل این بیماری را در دهان خود جست وجو نمایند. دلیل اصلی این مشکل این است که فعالیت میکروب ها در قسمت هایی از دهان که امکان دسترسی به آن ها وجود ندارد، سبب ایجاد بوی بد در دهان می گردد. حفره های پوسیدۀ دهان، زیر روکش های دندان ها، زیرترمیم های دندان ها، و پشت دندان ها از مهم ترین قسمت هایی است که به خوبی تمیز نمی شوند. اگر افرادی که زبانشان پرز زیادی دارد یا جرم دندان ها بسیار زیاد و تحلیل لثه ها با سرعت زیادی در حال اجرا شدن است، مسائل دهان و دندان خود را پیگیری ننمایند، میکروب های تکثیرشده باعث ایجاد بوی بد در دهان می گردد.

مهم ترین علل بوی بد دهان

همان طور که در قسمت قبل اشاره شد شایع ترین و مهم ترین علل بوی بد دهان مربوط به بهداشت دهان و دندان است. در صورت رعایت کردن موارد بهداشتی مسائل فردی و اجتماعی فراوانی برای هر فرد به جود نمی آید. اما مواردی مانند خشکی بیش ازحد دهان، سینوزیت های عفونی، لوزه های بزرگ و عفونی، انحراف بینی و بعضی از بیماری سیستم تنفسی بدن مانند ریه، آسم، آلرژی، بعضی از بیماری های سیستم گوارش بدن و رفلاکس، یبوست و انسداد روده از مهم ترین دلایل این بیماری هستند.

بعضی از بیماری های مزمن مثل بیماری فشارخون، دیابت، بیماری های کلیوی،قاعدگی در بانوان و بیماری های کبدی سبب ایجاد بوی بد در دهان می شوند. علاوه بر بیماری جسمی و فیزیکی مصرف بر دارو برای بعضی از بیماری های روحی و روانی نیز موجب بوی بد در دهان می شوند. داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد اضطراب از مهم ترین داروهایی هستند که در ایجاد بوی بد در دهان اثرگذار هستند. درصورتی که دندان پزشک سلامت دهان و دندان را تأیید کند آنالیز سلامت مسائل و بیماری های ریوی و گوارشی از مهم ترین دلایل ایجاد بوی بد در دهان هستند.

درمان بوی بد دهان

مهم ترین روش برطرف بوی بد دهان مراقبت و جلوگیری از بوی بد در دهان است. درصورتی که مطمئن هستید دلیل بوی بد در دهان شما به دلیل عدم رعایت بهداشت روزانه نیست باید از روش های درمانی خانگی و یاریی بهره ببرید. درصورتی که آنالیز شرایط سلامت دهان و دندان برای برطرف بوی بد دهان انجام گردد و نتایج صحیحی کسب نگردد باید برای درمان نفس بدبو از روش های خانگی، گیاهی و طبیعی استفاده گردد.

روش های درمان بوی بد دهان

یکی از برترین روش های درمان و از بین بردن بوی دهان روش های طبیعی هستند که با استفاده از مواد غذایی خانگی انجام می گردد. این روش ها عبارت هستند از:

درمان خانگی بوی بد دهان

یکی از ساده ترین روش های از بین بردن بوی بد دهان استفاده از آدامس های بدون قند است. جویدن آدامس های بدون قند یکی از برترین و ساده ترین روش هایی است که به کاهش و از بین بردن بوی دهان یاری می نماید. بهتر از آدامس های مرغوب برای مصرف طولانی مدت استفاده گردد. آدامس برای دهان فواید زیادی به همراه دارد و علاوه بر اینکه به معطر کردن دهان یاری می نماید باعث می گردد جریان بزاق افزایش پیدا کند و خشکی دهان کم گردد.

یکی دیگر از روش های خانگی و مناسب برای از بین بوی دهان استفاده از شربت خانگی و طبیعی آب لیمو و عسل است. لیمو به دلیل خواص اسیدی و عطر معجزۀ آسای خود به از بین بردن میکروب ها و خوشبو کردن دهان یاری می نماید. بعلاوه این شربت سرشار از ویتامین سی است و املاح و آنتی اکسیدان های لازم برای تقویت سیستم ایمنی را دارد. بعلاوه به بهبود شرایط معده نیز یاری می نماید.

درمان گیاهی بوی بد دهان

یکی از روش های ساده و آسان برای از بین بردن بوی دهان خوردن سیب و هویج بعد از هر وعدۀ غذایی است. خوردن سیب و هویج به ضدعفونی کردن دهان و از بین بوی آن یاری می نماید و یکی از برترین روش های خوشبو کردن دهان است.

از دیگر روش های مفید برای از بین بردن بوی دهان از سبزی جعفری است. این سبزی که دارای کلروفیل است یک مادۀ غذایی طبیعی و مناسب برای از بین بردن بوی دهان است. اگر در پی یک چاشنی خوب و مناسب که برای از بین بردن بوی دهان نیز مناسب باشد، هستید سبزی جعفری برترین و مناسب ترین گزینه برای کنار بشقاب غذای شماست. بعلاوه اضافه کردن جعفری به آب میوۀ طبیعی و اسموتی خانگی به تازه کردن تنفس و خوشبو کردن آن یاری می نماید.

درمان طبیعی بوی بد دهان

درمان طبیعی برای از بین بردن بوی دهان استفاده از دهان شویۀ خانگی است. برترین دهان شویۀ طبیعی آب نمک است. استفاده از نمک و آب جوش برای قرقره کردن یکی از برترین روش های از بین بردن بوی دهان است. این محلول برای افرادی که به فشارخون مزمن مبتلا هستند مناسب نیست اما برترین روش برای افرادی است که به بیماری های عفونی مبتلا هستند. استفاده از این محلول برای از بین بردن میکروب های بینی، دهان و سینوس ها بسیار مناسب است. با کم شدن و حذف شدن میکروب های سیستم تنفسی و گوارشی بوی بد تنفس و دهان بسیار کم می گردد.

دهان شویۀ طبیعی دیگر مناسب برای از بین بردن بوی دهان، محلول سرکۀ سیب است. استفاده از محلول سرکۀ سیب به عنوان دهان شویۀ طبیعی علاوه بر اینکه برای ضدعفونی کردن دهان مناسب است، موجب خوشبو شدن دهان نیز می گردد. محلول سرکۀ سیب برای دهان شویه بهتر است با سرکۀ سیب خانگی تهیه گردد تا خواص خود را داشته باشد.

جمع بندی

یکی از مسائلی که معمولاً موجب آزرده شدن دیگران و خود افراد می گردد، بدبو شدن دهان است. این اتفاق معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و در بعضی از افراد به دلیل مسائل دندان و دستگاه های تنفسی و گوارشی بدن به وجود می آید. استفادۀ روزانه و دقیق از مسواک، نخ دندان و دهان شویه و استفاده از روش های مناسب و تأییدشدۀ پزشکان برای از بین بوی دهان بسیار مناسب است.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 747

به "دلیل بوی بد دهان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل بوی بد دهان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید