فواید استفاده از گردو در دوران بارداری

به گزارش شهر ورزش، گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. پیشگیری از افسردگی و کنترل افزایش وزن، از دیگر خواص گردو در بارداری است، در ادامه بیشتر به آنالیز خواص گردو می پردازیم.

فواید استفاده از گردو در دوران بارداری
ژوهش ها می گویند که مصرف مغز های خوراکی مانند گردو در دوران بارداری، باعث کاهش آلرژی های غذایی در بچه ها می گردد. گردو ماده ای مغذی و سرشار از ویتامین، مواد معدنی، روغن گیاهی، پروتئین و فیبر است. اما در دوران بارداری بایستی نسبت به مصرف گردو محتاط باشید.

مصرف گردو در بارداری مجاز است، از خواص گردو در بارداری وجود اسید های چرب امگا 3 موجود در گردو است که موجب بهبود عملکرد مغز و سلامت سیستم عصبی جنین می شوند. گردو بعلاوه سرشار از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که همه آن ها برای گذراندن یک بارداری سالم و رشد جنین ضروری هستند.

خواص گردو در بارداریهنگام بارداری همواره در نظر داشته باشید که گردو در رژیم غذایی شما حضور داشته باشد. بعضی از خواص گردو در بارداری عبارتند از:

1. منبع غنی امگا 3گردو دارای اسید های چرب امگا 3 است که برای مادر و جنین بسیار مفید هستند. اسید های چرب باعث تحریک فعالیت سلول های مغزی می شوند. بعلاوه به تکامل بینایی جنین یاری می نمایند.

2. تضمین سلامت قلبگردو غنی از آرژینین، نوعی اسید آمینه است که با افزایش انعطاف پذیری رگ ها، به تنش زدایی رگ های خونی یاری می نماید و جریان خون را تحریک می نماید. بنابراین، خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد و سطح کلسترول خون را کنترل می نماید. گردو شامل استرول های گیاهی است که موجب کنترل سطح کلسترول خون و بهبود سطح کلسترول خوب (HDL) در بدن می شوند.

3. سرشار از آنتی اکسیدان هااز دیگر خواص گردو در بارداری وجود آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند کینون، یوگلون، تانن، Tellimagrandin، مس و ویتامین E در گردو است که از مادر و جنین در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نمایند؛ بنابراین خوردن گردو باعث تقویت ایمنی و محافظت بدن در برابر عفونت می گردد.

توصیه می گردد که گردو را همراه با پوست نازک روی آن بخورید. زیرا 90 درصد از آنتی اکسیدان های موجود در گردو در پوست آن متمرکز است.

4. فولات و جلوگیری بروز نقص های مادرزادی گردو برترین منبع اسید فولیک است که به رشد و تکامل مغز و سیستم عصبی جنین یاری می نماید. بعلاوه باعث کاهش خطر ابتلا به نقص لوله عصبی و ناهنجاری های مادرزادی در جنین می گردد.

5. ملاتونین و خوابی راحت در بارداریدر سه ماهه سوم بارداری، بی خوابی و بدخوابی نگرانی عمده زنان باردار است. گردو باعث تحریک فراوری هورمون ملاتونین در خون می گردد و خوابی آرام و راحت را برای شما به ارمغان می آورد.

6. پیش گیری از افسردگیدر دوران بارداری عواطف و احساسات تشدید شده و گاهی موجب افسردگی هم می گردد. یکی از خواص گردو در بارداری این است که منبع ارزشمندی از اسید های چرب امگا 3، به ویژه اسید آلفا لینولنیک است که به بهبود سلامت جسمی و عاطفی مادر یاری می نماید.

پس از زایمان هم توصیه می گردد که مادران گردو مصرف نمایند تا از افسردگی پس از زایمان جلوگیری نمایند. محتوای اسید آلفا لینولنیک موجود در گردو برای مبارزه با افسردگی پس از زایمان ، روان پریشی و حتی زوال عقل مفید است.

7. کنترل افزایش وزنگردو سرشار از پروتئین و فیبر است که باعث رفع کردن گرسنگی می گردد. این ماده غذایی شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و از افزایش قابل توجه وزن جلوگیری می نماید.

8. منبع غنی از مسگردو یک منبع غنی از مس است که به فراوری گلبول های قرمز، ترمیم بافت ها و رشد و تکامل جنین یاری می نماید.

9. سرشار از ویتامین Eویتامین E موجود در گردو از سلول ها محافظت می نماید و به حفظ ساختار غشاء سلول ها یاری می نماید. بعلاوه نقش مهمی در رشد ریه های جنین ایفا می نماید و خطر ابتلا به آسم و دیگر مسائل تنفسی را کاهش می دهد.

10. منگنزمنگنز ماده مغذی و ضروری برای رشد استخوان ها و غضروف های جنین است. نیمی از احتیاج روزانه بدن به منگنز را می توان با خوردن یک گردو تامین کرد.

میزان مجاز مصرف گردو در بارداریشما می توانید روزانه تا 30 گرم گردو مصرف کنید. این میزان برابر با یک سوم فنجان یا 10 عدد گردو است. مصرف بیشتر می تواند موجب افزایش وزن و مسائل گوارشی گردد.

عوارض جانبی احتمالی خوردن گردو در بارداری

بروز مسائل گوارشی مانند اسهال و نفخ

اگر به مواد غذایی خاصی حساسیت دارید، در مصرف گردو محتاط باشید، زیرا ممکن است با تحریک سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد علائم حاد آلرژیک شوند.

گردو ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد کند که در بلند مدت منجر به کم خونی می گردد.

گردو به علت افزایش سطح کلسترول در بدن باعث افزایش وزن می گردد.

هشدار هاپیش از مصرف گردو در بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

ترجیحا آجیل خام مصرف کنید. از خوردن انواع مختلف آجیل نمکی، شکری و یا شکلاتی اجتناب کنید.

اگر مغز گردو دارای لک های سیاه و طعم ناخوشایند است، از خوردن آن ها اجتناب کنید.

گردو را در یک ظرف دردار یا یخچال قرار دهید تا تازه بماند.

گردو می تواند جایگزین مناسبی برای تنقلات ناسالم در دوران بارداری باشد.

پیشنهاد های برای افزودن گردو به رژیم غذاییافزودن مغز گردوی خرد شده به سالاد ها و دسر ها

افزودن به غذا های پخته شده، مانند گوشت و ماهی برای بهبود طعم و مزه

سه یا چهار گردو خرد شده را با یک لیوان آب و دو قاشق عسل مخلوط کنید. نوشیدن آن یاری می نماید تا بر بی خوابی، استرس و سردرد های دوران بارداری غلبه کنید.

موز را له کنیدو آن را با عسل و گردو مخلوط کنید. این میان وعده شما را سیر نگه می دارد و میل به شیرینی را کنترل می نماید.

سخن آخرگردو ماده ای مغذی است که می توان به صورت محدود در دوران بارداری استفاده کرد. اگر در خصوص مصرف گردو و احتمال آلرژی زا بودن آن شک و تردیدی دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 523

به "فواید استفاده از گردو در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید استفاده از گردو در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید