ناگفته های زندگی خاقانی در کتابی محققانه منتشر شد

به گزارش شهر ورزش، خبرگزاری خبرنگاران- ناگفته های زندگی خاقانی در کتاب سر سخنان نغز خاقانی به قلم آقای محمد رضا ترکی (خاقانی پژوه و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) و به همت انتشارات سمت منتشر شد.

ناگفته های زندگی خاقانی در کتابی محققانه منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، محمد رضا ترکی با اشاره به این که نگارش این کتاب 25 سال طول کشیده است گفت: نام این کتاب برگرفته از سخنان نغز خود خاقانی است. من در این کتاب کوشش نموده ام دانشجویان و نسل جدید را با اندیشه های خاقانی بیشتر آشنا کنم.

آقای ترکی اضافه نمود: نسل ما، یک نسل میانه است که ادبیات فارسی را از دریچه نگاه استادانی که خود سینه به سینه با اندیشه های شاعران عظیم آشنا بودند آموخته است، اما با به وجود آمدن دانشگاه و دانشکده های ادبیات، سنت های دیرین در آموزش رنگ باخته است و اکنون دانشجویان بیشتر به گزیده خوانی و برداشت های کوتاه از کتاب های عظیم علاقه مند هستند.

وی گفت: اکنون دانشجویان کمتر با خود متون آشنایی دارند و این خطر هست که نسل های آینده هم گزیده گزیده ها را بخوانند. من به همین دلیل سعی کردم کتابی بنویسم که از کتاب های قدیمی رمز گشایی نموده باشم و مفاهیم واقعی آثار خاقانی را انتقال دهم.

کتاب سرسخنان نغز خاقانی با سال شماری از حوادث سیاسی و فرهنگی قرن ششم شروع می گردد.

مرور این حوادث که پیش از تولد خاقانی تا پس از درگذشت او را شامل می گردد، ما را با فضای قرن ششم و حوادثی که در بستر آن شخصیت و شعر خاقانی و فضای سیاسی و ادبی روزگار او شکل گرفته آشنا می نماید.

بخش بعدی کتاب، زندگی نامه و آشنایی با شعر و شخصیت و آثار خاقانی است و بعد از این بخش که حدود 90 صفحه نکته هایی را در این حوزه مطرح نموده است، توضیح قصاید خاقانی شروع می گردد و با نگاه کلی به هر قصیده، گزارشی از هر قصیده ارایه می گردد.

خاقانی در سال 520 هجری قمری به دنیا آمد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، پانزده سالگی شروع جدی دوران شاعری اوست. وی در طول نزدیک به شصت سال زندگی آثار ارزشمندی خلق کرد و ازعظیمترین شاعران و قصیده پردازان زبان فارسی درقرن ششم قمری به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 79

به "ناگفته های زندگی خاقانی در کتابی محققانه منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناگفته های زندگی خاقانی در کتابی محققانه منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید